Ofte stillede spørgsmål

Spørgsmål om dit Mastercard®

Spørgsmål og svar

S: Hvilket kort skal jeg anvende? Skal jeg have et nyt kort for at anvende Mastercard SecureCode?

Sv: Så længe dine Mastercard-kort kommer fra en aktiv udgiver, er det ligegyldigt, om det er et betalingskort eller et kreditkort, du har. Alle fungerer. Spørg din kortudsteder, om de bruger SecureCode. 

S: Hvor mange kort kan jeg registrere med Mastercard SecureCode?

Sv: Vi anbefaler, at du får SecureCode til alle dine Mastercard-kort! Der er ingen grænse for hvor mange kort, der kan registreres.

Inga frågor finns
S: Har du problemer med at komme ind på mastercard.com?

Sv: Denne side er optimeret til følgende browsere:

Google Chrome (nyeste version)
Firefox (nyeste version)
Internet Explorer 11
Safari (nyeste version) 

Inga frågor finns

Private

   

 

S: Hvad er Mastercard kontaktløs?

Sv: Mastercard kontaktløs er som at have lige penge, hvor end du er. Du skal bare holde dit kort, key fob eller smartphone hen foran terminalen for at betale.

S: Hvorfor bør jeg bruge kontaktløs?

Sv: Der er mange fordele ved kontaktløse betalinger:

Det er som at have lige penge, hvor end du er, så du behøver ikke at bekymre dig om at gå rundt med kontanter og rode rundt efter mønter.
Du kan være helt rolig, da dit kontaktløsekort eller -enhed aldrig forlader din hånd, når du betaler.
Du kan holde bedre styr på dine indkøb, end når du betaler med kontanter.

Det går hurtigt, og det er ideelt til steder, hvor det skal gå stærkt som stadions, fastfood-steder, benzintanke m.fl.

S: Hvor kan jeg bruge kontaktløs betaling?

Sv: Alle de steder, hvor du kan se et kontaktløs symbol  ved betaling, kan du betale med et enkelt tryk. Disse steder omfatter fastfood-steder, benzintanke, kiosker, apoteker, stadions m.fl.
Hvis du ikke kan se dette symbol, kan du stadig bruge dit kontaktløsekort ved at bruge din chip eller magnetstribe.

S: Hvordan betaler jeg med Mastercard kontaktløs?

Sv: For at foretage et køb skal du blot holde dit Mastercard kontaktløs-kort, -key fob eller -smartphone hen foran betalingsterminalen, når du betaler hos en samarbejdspartner.

S: Kan jeg bruge mit kontaktløsekort eller -enhed ved betalingsterminaler, der ikke bærer et kontaktløs-logo?

Sv: Du kan betale med kontaktløs ved alle betalingsterminaler, der bærer symbolet . Du kan også bruge kontaktløstkort i en magnetstribelæser ved at køre kortet igennem. Du kan dog ikke bruge kontaktløskey fob eller -smartphone i en magnetstribelæser.

S: Hvordan skal jeg holde mit kort, key fob eller smartphone foran betalingsterminalen?

Sv: Når dit kort skal læses ved betaling, skal det som regel være ca. 2-5 centimeter fra kontaktløs-symbolet på terminalen ved kassen. Hvis du har mere end ét kontaktløstkort i din pung, skal du være opmærksom på, at du skal tage det kort, som du ønsker at bruge, ud af pungen og ikke holde hele pungen hen foran læseren.

S: Hvor mange køb kan jeg se på min månedlige betalingsudskrift?

Sv: Køb foretaget med kontaktløs vises på din betalingsudskrift, som alle andre køb foretaget med et andet kort.

S: Hvordan fungerer det?

Sv: Kontaktløs bruger en indlagt computerchip og en radiofrekvensantenne. Efter at du har brugt dit kontaktløsekort eller -enhed til at betale, sendes betalingsoplysningerne trådløst til Mastercard-netværket. Hvis du bruger en mobiltelefon, modtager du en betalingsbekræftelse, sekunder efter du har betalt, og så kan du komme videre i programmet.

S: Hvad er en key fob eller en betalingsenhed?

Sv: En key fob eller en betalingsenhed er en særlig kontaktløsenhed, som du kan sætte i din nøglering. Udstedere af kort giver dig den nogle gange med sammen med dit almindelige Mastercard-betalingskort.

S: Er der nogen specielle ting, jeg skal gøre, når jeg har et Mastercard kontaktløstkort eller -enhed?

Sv: Du skal gøre det samme, som du ville gøre med alle andre forudbetalte kort og kredit- og debitkort. Du skal altid vide, hvor dit kontaktløsekort er, og være sikker på, at dette er et sikkert sted. Du skal også holde styr på alle dine kortnumre, udløbsdatoer og telefonnumre, som du kan ringe til, hvis du skulle miste dit kort.

S: Er der et batteri?

Sv: Nej, der er intet batteri.

S: Skal jeg tænde og slukke for det?

Sv: Hvis du har en kontaktløs mobiltelefon, kan du tænde og slukke den. Hvis du bruger et kontaktløstkort eller -key fob, er det altid tændt og klar til at blive brugt.

S: Er det sikkert?

Sv: Ja. Kontaktløse betalinger benytter en sikker krypteringsteknologi og Zero Liability-beskyttelse, og er lige så sikkert som et normalt kort.

Du har styringen - dit kontaktløsekort eller -enhed forlader aldrig din hånd, når du betaler
Du kommer ikke til at betale ved et uheld; dit kontaktløsekort eller -enhed skal være tæt på læseren, for at betalingen går igennem
Du trækkes ikke to gange; selv hvis du holder kortet eller enheden hen foran terminalen mere end én gang, bliver du kan trukket én gang for dit køb

Mere om sikkerhed

S: Hvorfor er en underskrift ikke nødvendig?

Sv: For at sikre at brug af kontaktløs er lige så let og bekvem som kontanter, påkræves det ikke af forhandlere, der benytter kontaktløs, , at du skriver under for små køb (under 200 kr.). For køb over 200 kr. er det som regel nødvendigt med en underskrift eller en pinkode.

S: Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit kontaktløsekort eller -enhed, eller hvis det er blevet stjålet?

Sv: Hvis du har mistet dit kort eller mistænker, at der foregår uautoriseret aktivitet på din konto, skal du med det samme kontakte den bank, der har udstedt kortet. Hvis du ikke kender dit korts udstedelsesnummer, skal du kontakte Mastercard, der hjælper dig til at finde frem til den information.

Kontakt

S: Spørgsmål, der ikke er svaret på her?

Sv: Hvis du ikke ser dit svar på listen, anbefaler vi, at du kontakter den bank, der har åbnet din konto, da det kun er dem, der har dine kontooplysninger. For det meste er der et kundeservicenummer til din bank bag på kortet. Du kan altid kontakte Mastercard-kundeservice toldfrit på 1-800-627-8372 eller ringe på vores regning til 1-636-722-7111. Hvis du mener, at dit spørgsmål kun kan besvares af Mastercard, skal du klikke her for at indsende det.

Forretninger

   

 

S: Hvad er Mastercard kontaktløs?

Sv: Mastercard kontaktløs er som at have lige penge, hvor end du er. Du skal bare holde dit kort, key fob eller smartphone hen foran terminalen for at betale.

S: Hvordan fungerer det?

Sv: Kontaktløs bruger en indlagt computerchip og en radiofrekvensantenne. Efter at du har brugt dit kontaktløsekort eller -enhed til at betale, sendes betalingsoplysningerne trådløst til Mastercard-netværket. Hvis du bruger en mobiltelefon, modtager du en betalingsbekræftelse, sekunder efter du har betalt, og så kan du komme videre i programmet.

S: Hvordan kan min virksomhed drage fordel af Mastercard kontaktløs?

Sv: Det er bevist, at forhandlere har mange fordele af at tilbyde kontaktløs, herunder:

Hurtigere betaling
Fremmer et højere gennemsnitsforbrug
Reducerer omkostninger forbundet med håndtering af kontanter
Kontaktløs tillader POS til mobiler med NFC og nye betalingsenheder som bærbare betalingsenheder

S: Hvilken type forhandlere kan drage størst fordel af at udbyde kontaktløs?

Sv: Udbud af kontaktløs er et fortrinligt valg for alle forhandlere, særligt på steder hvor kunderne værdsætter, at det går hurtigt, og at det er let, eller på steder hvor der hovedsageligt betales med kontanter. For eksempel fastfood-steder, supermarkeder, restauranter, hvor der er hurtig betjening, drive-in-spisesteder, kiosker, salgsautomater, betalingsstationer, taxaer, parkeringspladser, benzintanke og offentlig transport.

S: Er Mastercard kontaktløs sikkert?

Sv: Ja, Mastercard kontaktløs-transaktioner foregår igennem det samme finansielle betalingsnetværk, der hvert år bearbejder milliarder af transaktioner med Mastercard-kort med magnetstribe og chipkort.

Mastercard kontaktløs-sikkerhedsmekanismer er udarbejdet med henblik på:

At beskytte mod kopikort.
At gennemføre et effektivt system til kontaktløsetransaktioner, hvor man ikke kan filme kortoplysninger.
Begrænse den skade, som svindlere i alle miljøer forvolder ved at indfange kontaktløseoplysninger.
Selv hvis kunden ved et uheld holder kortet hen til terminalen to gange, sikrer teknologien, at vedkommende kun betaler én gang.

S: Er det muligt at refundere til et kontaktløstkort, en bærbar betalingsenhed eller mobiltelefon?

Sv: Ja, det er muligt at refundere til kunder ved at holde enheden hen foran den kontaktøsebetalingsenhed på samme måde, som det blev gjort, da købet blev foretaget. Du skal følge din butiks refusionspolitik.

S: Ændrer accept af en kontaktløs betaling på forhandlerens betalingsgaranti?

Sv: Nej, hvis kontaktløs autoriseres, offline eller online, får forhandleren stadig en betalingsgaranti, selv for transaktioner, der er under transaktionsgrænsen uden verifikation af kortholderen.

S: Hvad er omkostningerne?

Sv: Omkostningerne varierer alt efter den valgte løsning. For at acceptere kontaktløsbetaling, kan forhandlere vælge at implementere en plug-in perifer læser eller et fuldt integreret POS- eller uafhængigt POS-system.

S: Hvordan fungerer mobilbetalinger anderledes fra kortbetalinger?

Sv: For personen, der står ved kassen, er mobil- og kortbetalinger ens, bortset fra at kunden kan bekræfte sin pinkode, biometriske verificering eller mønsterverificering på mobiltelefonen.

S: Hvordan fungerer betalingsprocessen for kontaktløs?

Sv: For transaktioner under en landespecifik beløbsgrænse er verificering i form af pinkode eller underskrift for kort og bærbare betalingsenheder ikke nødvendig. For køb over denne grænse er det nødvendigt med en pinkode eller underskrift. For køb med en mobiltelefon identificerer kunden som regel sig selv med mobiltelefonens pinkode, biometriske verificering eller mønsterverificering.

S: Hvordan kan kunden vide, at der kan betales med kontaktløs?

Sv: Salgsstedets (POS)-læser skal vise kontaktløs-symbolet . Mange forhandlere har et POS-symbol, der samtidig viser, at kontaktløs også accepteres.

Derudover skal forhandlerens navn og adresse også stå på Mastercard kontaktløs-lokaliseringshjemmesiden og på Mastercard Nearby™-app'en, senest to måneder efter forhandlerens første Mastercard kontaktløs-transaktion.

S: Hvilke andre dokumenter er tilgængelige med henblik på at hjælpe forhandlerne med at begynde at benytte kontaktløsebetalinger?

Sv: The Contactless Toolkit for Merchants and How to Optimize the Consumer Contactless Experience – The Perfect Tap er din guide til med succes at begynde at anvende et Mastercard kontaktløs-program. Disse dokumenter findes på mastercard.com/contactless. For yderligere værktøjer, herunder Mastercard-guiden til indarbejdning af en terminal (M-TIP-guiden), skal du kontakte din bank.

S: Kan kunder uden at være klar over det foretage et køb, hvis han/hun går forbi læseren?

Sv: Nej, du skal aktivere terminalen først, og kassemedarbejderen skal indtaste prisen for at aktivere kontaktløs-terminalen. Desuden skal kortet eller enheden være mindst 2 centimeter fra terminalen.

S: Skal forhandleren printe en kvittering for alle kontaktløs-transaktioner?

Sv: Nej, du behøver ikke at printe en kvittering for lavpristransaktioner, medmindre din kunde beder om en.

S: Hvad er transaktionsgrænsen for Mastercard kontaktløs-kort?

Sv: Kontaktløs-betalinger har ingen grænse, præcis som det er tilfældet med normale kort.

S: Hvad hvis kassen ikke svarer?

Sv: Prøv disse tiltag for at løse problemet:

Kontrollér, at terminalen og adapterne alle er tændt og tilsluttet. Et lys, tekst eller grafik på skærmen bør angive, om terminalen er tændt.

Hvis terminalen er en ikke-integreret terminal med en separat kontaktløslæser, skal du sikre dig, at kontaktløs-læseren lyser, efter transaktionen er registreret. Det kan være, at lyset ikke tænder, før efter dette er sket.

Registrer transaktionen igen, som du ville gøre det med en korttransaktion. Bed så kunden om at holde kortet eller enheden hen foran terminalen igen. Kontrollér, at kortet/enheden er mindst 2 cm fra terminalen, og at du kan høre et bip eller se lyset ændre sig.

Hvis din terminal stadig ikke svarer, skal du kontakte terminalproducenten eller terminalforhandleren. 

S: Hvordan fungerer Mastercard kontaktløs-betaling til mobilenheder?

Sv:  Ved betaling skal kunderne følge anvisningerne på deres enhed (dette varierer, efter hvilken enhed det er) og ganske enkelt holde deres enhed korrekt foran terminalen. For køb med en mobiltelefon identificerer din kunde sig som regel med mobiltelefonens pinkode, biometriske verificering eller mønsterverificering.

Inga frågor finns
S: På hvilken måde bliver jeg beskyttet af Mastercard SecureCode?

Sv: Ved at indtaste din SecureCode, når du handler i en butik eller på nettet, som deltager i programmet,  bekræfter du, at du er den autoriserede kortindehaver. Hvis en ugyldig SecureCode anføres, vil købet ikke blive gennemført. Selv hvis en person kender dit kreditkort- eller betalingskortnummer, kan købet ikke gennemføres uden din SecureCode i de butikker, der deltager i programmet.

S: Hvordan fungerer SecureCode, når jeg handler online?

Sv: Indkøbsprocessen er ikke anderledes på nettet, udover at du bedes opgive din SecureCode ved kassen. Din SecureCode vil aldrig blive delt med butikken/sælgeren.

S: Spørgsmål: Vil jeg være i stand til at handle i butikker, der accepterer Mastercard, men som ikke tilbyder Mastercard SecureCode ?

Sv: Ja, du vil så bare ikke blive bedt om at angive din SecureCode i forbindelse med disse køb.  

Inga frågor finns
S: Jeg arbejder inden for retshåndhævelse og er ved at undersøge en svindelsag. Hvem kan jeg snakke med?

Sv: end en e-mail til Retshåndhævelseskundeservice på Law_Enforcement_Support@mastercard.com. Du skal ikke skrive hele kortnumre i e-mailen; skriv kun kortnummerets første 6 cifre. Vi svarer på din henvendelse inden for 48 arbejdstimer.

Du skal også vide, at Mastercard ikke varetager konti eller yder personlig kundeservice til kortindehaverne. Selvom banker eller andre finansielle institutioner udsteder kort med Mastercards navn og logo under en Mastercard-licens, er det kun denne udstedende institution, der har kontakt til kortindehaveren. Derfor varetages alle kortoplysninger af banken eller den finansielle institution, der udsteder Mastercard-kortet, og det er denne bank eller finansielle institution, der regelmæssigt sender bankeudskrifter, fastsætter tilladelser og er i kontakt med kortindehaveren.

Inga frågor finns
S: Hvordan ved jeg, hvilke butikker og forhandlere, der deltager i Mastercards SecureCode?

Sv: Hos de fleste deltagende butikker og forhandlere, kan man se Mastercards SecureCode-logo på stedet. Det kan også være, at de deltager, men endnu ikke har indsat et logo.

S: Hvordan kan online-forhandlere vide, at jeg er registreret som Mastercard SecureCode-bruger?

Sv: Når du har fået et kort, der er sikret med Mastercard SecureCode, kan butikker og forhandlere se det på dit Mastercard nummer under transaktionen. 

S: Hvad sker der, når jeg bruger min SecureCode hos en deltagende forhandler?

Sv: Du behøver ikke at logge ind eller registrere dig nogen steder. Når du foretager et køb hos en deltagende forhandler eller butik og indtaster dine kortoplysninger til betaling, vil du automatisk blive bedt om at indtaste din SecureCode. Efter at have checket dit køb og bekræftet, at din personlige velkomsthilsen er korrekt, er det let at indtaste sikkerhedskoden og gennemføre købet.

S: Hvordan vil SecureCode ændre processen med at købe online.

Sv: Processen med at handle online vil ikke blive ændret, bortset fra at du nu skal indtaste din SecureCode ved afslutningen af købet. Din SecureCode vil aldrig blive set af butikken, du køber fra.

S: Vil jeg være i stand til at handle som sædvanligt med mit Mastercard, selv om butikkerne ikke deltager i Mastercard SecureCode?

Sv: Ja, men du vil ikke blive bedt om at indtaste din SecureCode i dette tilfælde.  

S: Jeg er forhandler og vil gerne tilbyde SecureCode til mine kunder. Hvordan får jeg mere information?

Sv: Du kan finde information om, hvordan man deltager i Mastercard SecureCode ved at gå ind på vores hjemmeside: www.securecodemerchant.com

Inga frågor finns
S: Hvor kan jeg læse om betingelserne for Mastercard SecureCode?

Sv: For at læse om de vilkår, der er specifikke for dit kort og Mastercard SecureCode, kan du besøge din kortudsteders hjemmeside. 

S: Hvor kan jeg læse om privatlivspolitikken?

Sv: For at læse om privatlivspolitikken specifikt for dit kort, skal du besøge din kortudsteders hjemmeside. 

Inga frågor finns
S: Hvilken type kort er tilgængelige?

Sv: Vi tilbyder en bred vifte af produkter under mærket Mastercard - betal senere, betal nu, forudbetalte kort, erhvervskort og kontaktløse kort (PayPass). Kontakt din kortudsteder for at se, hvilke produkter, de tilbyder.

S: Hvordan får jeg et Mastercard?

Sv: Mastercard udstedes af alle større pengeinstitutter. For at finde et Mastercard, der passer til dine behov, kan du læse vores produktsektion. Produktsektionen indeholder links til kortudstedere og andre oplysninger.

S: Bliver Mastercard accepteret globalt?

Sv: Ja, Mastercard accepteres af detailhandlere og pengeautomater over hele verden, hvor du ser et Mastercard logo (eller Maestro®/Cirrus®-logo, afhængigt af den type kort du har). 

S: Hvem skal jeg ringe til, hvis jeg har problemer med mit Mastercard?

Sv: Hvis du støder på problemer med dit kort (enten i udlandet eller i dit hjemland), bør du kontakte din kortudsteder. Nummeret til kortudstederen står på bagsiden af dit kort. Du kan også ringe gratis til vores globale service for kortindehavere.

S: Vad er et Maestro-kort?

Sv: Det er et betalingskort, der er knyttet til din bankkonto. Når du bruger kortet trækkes indkøbsbeløbet direkte fra din bankkonto. Det kan bruges i pengeautomater og ved handler, overalt hvor du ser Maestro-logoet.

S: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg mister mit kort, eller det bliver stjålet?

Sv: Hvis dit kort bliver tabt eller stjålet, skal du straks kontakte din bank. Som en sikkerhedsforanstaltning, foreslår vi, at du opbevarer din banks telefonnummer adskilt fra din tegnebog. Hvis du er i udlandet, kan du læse Servicetjenester for kortholdere og ringe til nummeret på kontaktpersonen for det land, du er i.

S: Hvordan finder jeg en hæveautomat?

Sv: Du kan finde en hæveautomat ved at bruge vores service 'Find en hæveautomat.' Denne tjeneste fungerer over hele verden og viser alle hæveautomater, der accepterer Mastercard, Maestro og Cirrus.

Inga frågor finns
Inga frågor finns

Flere spørgsmål?

Har du ikke fundet det rigtige svar på dit spørgsmål i forbindelse med dit Mastercard betalingskort, din betalingskortkonto, og de ydelser og bestemmelser der knytter sig til dit betalingskort, bedes du kontakte din bankrådgiver eller betalingskortservice i den bank, der udsteder betalingskortet.