Hvad gør man, hvis man bliver udsat for svindel

Mastercard® har etableret en sikkerhedsproces, der hjælper dig med at beskytte din virksomhed

Hvis du har mistanke om bedrageri

Hvis dine medarbejdere har mistanke til et kort eller en kortholder under en transaktionen, så bed dem om at ringe til din kortindløsers kundeservice for at anmode om en Kode 10-godkendelse (Code 10 Authorization).

En anmodning om en kode 10-godkendelse meddeler kortudsteder, at der er mistanke om bedrageri, uden at du viser det overfor kunden. Under et opkald, hvor der anmodes om kode 10, vil din kortindløser bede om oplysninger vedrørende transaktionen. Den medarbejder, der ringer, vil blive overført til en specialiseret enhed, som giver flere oplysninger om passende foranstaltninger.

Kode 10 At anmode om godkendelse

Træn dine medarbejdere, så de bevarer roen, hvis de har mistanke om svindel. Sørg for at de med det samme ringer til godkendelsescentret. Når vagthavende svarer, skal din medarbejder sige  "Jeg anmoder om en kode 10-godkendelse". Følg derefter disse trin:

  • Bevar roen og undgå at gøre kortindehaveren urolig.
  • Behold kortet i hånden.
  • Svar på vagthavendes spørgsmål i en normal tone med  “ja” eller “nej”.
  • Følg vagthavendes instruktioner.
  • For dit personales sikkerheds skyld, skal du under ingen omstændigheder forsøge at konfrontere eller pågribe kunden.

Indberet bedrageri

Af og til sker der bedrageri, på trods af sikkerhedsforanstaltningerne. Placer kontaktoplysningerne for rapportering af bedrageri på et let tilgængeligt sted, og sørg for, at dine medarbejdere forstår at bruge dem.

Hvem skal du kontakte

Hvis du bliver udsat for bedrageri, skal du kontakte følgende organisationer for hjælp:

  • Din bank
  • Din juridiske repræsentant
  • Din lokale politiafdeling